Veelgestelde Vragen
Schade
Wat gebeurt er wanneer er schade wordt geconstateerd?
Wat gebeurt er wanneer er schade wordt geconstateerd?
Zodra wij constateren dat er schade is ontstaan aan de woning of dat er iets kwijt is, bespreken we dit direct met de verhuurder en huurder. Loftly controleert vooral de “grote” zaken, waarbij de verhuurder een inventarislijst bij ons kan aanleveren. Aangezien wij altijd een borg achterhouden totdat de eindinspectie heeft plaatsgevonden, kunnen wij schade verhalen op de huurder indien nodig. Als verhuurder is het tevens handig te checken of je inboedel is verzekerd tijdens de verhuur van jouw woning.
Verhuur
Wat kan ik laten staan en wat moet ik weghalen qua spullen?
Wat kan ik laten staan en wat moet ik weghalen qua spullen?
Dit is voornamelijk relevant voor particuliere verhuurders die de woning recent hebben bewoond. Te veel spullen kan er wel voor zorgen dat de woning rommelig oogt of meer stof aantrekt. Kostbare spullen en spullen met emotionele waarde worden vaak weggehaald of in een kast of kamer opgeborgen die op slot kan. Een huurder heeft wel kastruimte nodig dus de kleding kast dient wel ophang/berg ruimte te hebben.
Technisch beheer
Wat houdt technisch beheer in?
Wat houdt technisch beheer in?
Technisch beheer is zoals de naam al doet vermoeden het managen van technisch onderhoud in en rondom de woning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het oplossen van lekkages of het repareren van cv ketels, sloten of ruiten. Wij hebben diverse vaste partners die we kunnen benaderen wat de verhuurder een hoop geregel scheelt. Loftly coördineert daarnaast ook het proces rondom het uitvoeren van werkzaamheden met de huurder.
Technisch beheer bieden wij optioneel aan voor 3% extra per maand.
Defect
Wat moet ik doen als er een defect in de woning ontstaat tijdens de verhuur?
Wat moet ik doen als er een defect in de woning ontstaat tijdens de verhuur?
Als er een defect ontstaat dien je als huurder ten alle tijden direct de verhuurder of Loftly te contacten (afhankelijk van wie als beheerder staat gespecificeerd in het contract). Daarnaast bepaalt de aard van het defect wie er verantwoordelijk is voor de kosten, dit is wettelijk en soms ook contractueel geregeld. Is de verhuurder verantwoordelijk dan zal de verhuurder of Loftly het probleem zo snel mogelijk oplossen.
Overige kosten
Heb ik verder nog kosten als verhuurder?
Heb ik verder nog kosten als verhuurder?
Dat hangt ervan af via welk platform de woning wordt verhuurd. Verhuren wij direct via onze eigen website dan is dit helemaal gratis. Enkele platforms waar wij mee werken rekenen 3% servicekosten per maand voor het gebruik van het platform. Deze kosten kunnen wij ook in de huurprijs verwerken, de huur is dan via deze platforms simpelweg hoger dan direct via ons.
Fee
Wat zijn de kosten van jullie dienstverlening?
Wat zijn de kosten van jullie dienstverlening?
Wij rekenen een maandelijkse fee over de huur. Dit is afhankelijk van wat jij als verhuurder wilt afnemen. Wij werken met een staffel die als volgt is opgesteld:
Verhuringen korter dan een maand (Airbnb) = 20% over de kale huursom
Verhuringen 1 t/m 3 maanden = 15% inclusief technisch beheer, 12% exclusief technisch beheer
Verhuringen 3 t/m 6 maanden = 12% inclusief technisch beheer, 10% exclusief technisch beheer
Verhuringen langer dan 6 maanden = 10% inclusief technisch beheer, 7% exclusief technisch beheer
Bovengenoemde prijzen zijn allen exclusief BTW.
Huurbetaling
Hoe wordt de huur geïnd en betaald?
Hoe wordt de huur geïnd en betaald?
Kies je bij Loftly voor management van de gehele verhuur inclusief beheer dan zorgen wij voor het innen van de huur, vervolgens betaalt Loftly jou uit op de eerste dag van de volgende maand. De fee die je aan ons verschuldigd bent verrekenen we maandelijks met de huur en je ontvangt hier een gedetailleerde uitbetaling van. Kies je bij Loftly voor een eenmalige bemiddeling zonder beheer dan loopt alleen de eerste betaling via ons en ben je daarna zelf verantwoordelijk voor het innen van de huur.
Fiscaal voordeel
Is er een fiscaal voordeel om met Loftly te werken?
Is er een fiscaal voordeel om met Loftly te werken?
Wanneer je een tweede woning verhuurt en dus volgens box 3 wordt belast dan is de voorwaarde dat je zelf geen actieve arbeid voor mag leveren voor de te ontvangen huurinkomsten. De belastingdienst is hier erg strikt in en de kleinste handelingen kunnen al als actieve arbeid worden aangemerkt. Door met Loftly te werken geef je de actieve arbeid als het ware uit handen en dat zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken of je huurinkomsten wel onbelast blijven. Gemaakte kosten zijn in box 3 niet aftrekbaar.
Val je in box 1 dan zijn de kosten die je voor onze dienst betaalt belasting aftrekbaar van de 70% op te geven huurinkomsten.
Toeristenbelasting
Moet ik als verhuurder toeristenbelasting betalen?
Moet ik als verhuurder toeristenbelasting betalen?
Als eigenaar moet je ook toeristenbelasting betalen als een huurder zich niet inschrijft in de basisregistratie tenzij de huurder al in Rotterdam ingeschreven staat. Dan wordt deze niet als een toerist gezien. De toeristenbelasting bedraagt 4,5 procent over de nachtprijs/huurprijs.
Belasting
In welke belasting box val ik met het verhuren van mijn woning?
In welke belasting box val ik met het verhuren van mijn woning?
Dit is geheel afhankelijk van of je jouw hoofdwoning verhuurt waar je staat geregistreerd of dat het om een tweede woning gaat. Een tweede woning is een woning waarvan je de eigenaar bent, maar waarin je niet woont.
Huurinkomsten en aftrekbare kosten
In de aangifte inkomstenbelasting moet je het eigenwoningforfait over de hele eigen woning aangeven. Daarnaast geef je 70% op van de huurinkomsten die je ontvangt. Van deze huurinkomsten mag je de kosten aftrekken die je hebt gemaakt. Het moet dan wel gaan om kosten die rechtstreeks te maken hebben met de verhuur van de woning. Zoals gebruik van gas, water en elektriciteit door jouw huurder en overige kosten zoals makelaars-, beheer -en schoonmaakkosten.
Een 2e woning valt in box 3. Je betaalt dan vermogensrendementsheffing, maar de inkomsten uit de verhuur zijn dan verder vrij van belasting. Voorwaarde hiervoor is wel dat je zelf geen actieve arbeid mag leveren voor de te ontvangen huurinkomsten.
Short-stay verhuur
Wat zijn de regels omtrent short-stay verhuur?
Wat zijn de regels omtrent short-stay verhuur?
Tijdelijke verhuur is sinds 2016 mogelijk met versoepelde regels. Sinds begin 2018 is het in Rotterdam niet mogelijk om je woning langer dan 60 nachten via Airbnb of vergelijkbare sites te verhuren. Daarentegen is het wel mogelijk om onbeperkt contracten (minimaal een maand) met huurders op te stellen zolang het verblijf maar een woonkarakter heeft, enkele nachten aan toeristen verhuren valt onder vakantieverhuur en is dus maar 60 nachten per jaar mogelijk. Als verhuurder behoud je dan de mogelijkheid om het appartement weer zelf in gebruik te nemen of opnieuw te verhuren.
Registratie
Kan ik mij registreren op het adres?
Kan ik mij registreren op het adres?
Bij het merendeel van de appartementen is het mogelijk om te registeren. Indien de woning van een particulier is, is dit vaak niet mogelijk tenzij de verhuurder hier niet meer ingeschreven staat. Als dit mogelijk is, staat dit bij het appartement aangevinkt als voorziening.
Schoonmaken
Wat valt er precies onder schoonmaak?
Wat valt er precies onder schoonmaak?
Zodra een huurder is uitgecheckt zorgen wij dat het appartement er weer helemaal in orde uitziet voor thuiskomst of voor de nieuwe bezichtigingen. Wij werken met professionele schoonmakers. Indien je de woning gemeubileerd hebt verhuurd zorgen wij ook dat het beddengoed en de handdoeken worden gewassen. Daarnaast werkt de schoonmaakploeg met een checklist voor taken die zij moeten uitvoeren en kan je deze checklist eventueel zelf nog bijwerken indien gewenst.
Aanmelden
Ik ben geïnteresseerd in jullie dienst, waar kan ik mij aanmelden voor de verhuur?
Ik ben geïnteresseerd in jullie dienst, waar kan ik mij aanmelden voor de verhuur?
Onder het kopje ‘’Verhuur je huis’’ of je kunt met ons in contact komen via email: info@loftly.nl of telefoon: 010-307 32 53.
Voorwaarden
Waar moet ik als huurder aan voldoen om in aanmerking te komen voor een appartement?
Waar moet ik als huurder aan voldoen om in aanmerking te komen voor een appartement?
Als huurder moet je kunnen aantonen dat je de huur maandelijks kunt voldoen. Mocht het een short-stay appartement zijn, is het ook mogelijk om in één keer de huur te voldoen. Als (internationale) student kun jij je ouders garant laten staan. Indien je ergens werkzaam bent is een werkgeversverklaring, kopie identiteit en drie recente salarisstroken van belang.
Short- en longstay
Wat zijn de verschillen tussen short- en longstay verhuur?
Wat zijn de verschillen tussen short- en longstay verhuur?
Short-stay is een verblijf van minimaal een week en korter dan 6 maanden, long-stay is een verblijf van 6 maanden of langer. Short-stay woningen zijn vaker dan long-stay woningen volledig gemeubileerd. Bij long-stay zie je vaak dat huurprijzen exclusief gas, water & licht zijn en bij short-stay is dit vaak inclusief. Shortstay tarieven zijn voor de verhuurder vaak aantrekkelijker aangezien de overeenkomsten van tijdelijke aard en dus flexibeler zijn, hierdoor kun je een hogere huurprijs vragen. Bij long-stay willen huurders zich vrijwel altijd inschrijven op het adres en bij short-stay is dit niet altijd het geval.
Huur opzeggen
Wanneer kan ik als huurder de huur opzeggen?
Wanneer kan ik als huurder de huur opzeggen?
De huurder kan een tijdelijk contract tussentijds opzeggen, de verhuurder niet. De minimale opzegtermijn voor de huurder is een maand. Bij een contract voor onbepaalde tijd kan de huurder na een jaar, met inachtneming van een maand, de huur schriftelijk opzeggen. De verhuur stopt nooit halverwege een maand maar wordt altijd per eerste van de volgende maand beëindigd.
Airbnb verhuur
Kan ik mijn woning ook tijdelijk via jullie verhuren via Airbnb?
Kan ik mijn woning ook tijdelijk via jullie verhuren via Airbnb?
Dat is zeker mogelijk. Mocht jij langer dan een maand op reis gaan en maximaal twee maanden dan is Airbnb een mogelijk kanaal waar wij gebruik van kunnen maken. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden voordat we starten met de deze manier van verhuren. Het minimumaantal nachten dat wij hanteren is 7. Het is niet mogelijk om ons in te schakelen als er reeds een aantal korte boekingen bevestigd zijn. Neem vooraf contact met ons op om de voorwaarden te bespreken.
Koopwoning verhuren
Mag ik mijn koophuis/investering verhuren?
Mag ik mijn koophuis/investering verhuren?
Er gemakshalve even van uitgaande dat er nog een hypotheek op de woning rust die je wilt verhuren, is de eerste stap die je zet het maken van een afspraak met de bank of de hypotheekverstrekker. Zij zullen uiteindelijk toestemming moeten geven aan jou om de woning te mogen verhuren. Het door hun aan jou geleende geld zit immers nog in de woning. Daarentegen willen banken wel graag hun rente iedere maand ontvangen en dus zullen ze overwegen of en tegen welke voorwaarden het verhuren van je huis toch mogelijk is.
Wanneer er geen hypotheek rust op de woning, staat het je simpelweg vrij om ermee te doen wat jij wilt en is verhuren geen enkel probleem.
Verhuur
Wat doet Loftly?
Wat doet Loftly?
Loftly is een short- en longstay verhuur makelaar die vooral actief is in het Centrum van Rotterdam en de aangrenzende wijken. Wij zijn gespecialiseerd in het tijdelijk verhuren van woonruimten aan Expats en internationale studenten. Onze huurovereenkomsten zijn meestal van tijdelijke aard met een minimum verhuur periode van een maand en een maximale periode van twee jaar. Verhuur voor onbepaalde tijd is echter ook mogelijk.
Loftly vs. andere verhuurmakelaars
Waarin verschilt Loftly van collega makelaars?
Waarin verschilt Loftly van collega makelaars?
Loftly combineert de short- en longstay verhuur moeiteloos met elkaar. De meeste verhuurmakelaars bieden hun diensten aan vanaf 6 maanden of een jaar en bij ons kun je al terecht voor verhuur vanaf een maand. De minimale beschikbaarheid van een woning dient 2 maanden te zijn.
Tijdelijke huurovereenkomst
Wat is een tijdelijke huurovereenkomst?
Wat is een tijdelijke huurovereenkomst?
Een tijdelijk huurovereenkomst verschilt op een aantal punten van een overeenkomst voor onbepaalde tijd. Het voornaamste verschil is dat je als verhuurder de huur volgens de wet mag opzeggen op de einddatum die in de overeenkomst vermeld staat. De verhuurder moet dit dan wel minimaal 1 en maximaal 3 maanden voor het eind van de huur schriftelijk aan de huurder bevestigen, wanneer dit niet gebeurt dan wordt de overeenkomst automatisch voor onbepaalde tijd.
Verhuur
Wat is een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd?
Wat is een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd?
Er is sprake van een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd als er geen einddatum in de huurovereenkomst is opgenomen. Een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd kan door de verhuurder worden opgezegd indien er sprake is van een wettelijke opzeggingsgrond, bijvoorbeeld als de huurder zich niet als een goed huurder heeft gedragen. Denk hierbij aan een flinke huurachterstand of als de verhuurder aan kan tonen dat hij de verhuurde woning dringend nodig heeft voor eigen gebruik.
Verzekering
Ben ik verzekerd als ik mijn woning verhuur?
Ben ik verzekerd als ik mijn woning verhuur?
Ben je in bezit van een woning en wil je deze verhuren? Dan dien je dit door te geven aan je verzekeraar en toestemming te krijgen van je hypotheekverstrekker. Dit geldt ook als je je woning tijdelijk verhuurt, omdat je bijvoorbeeld naar het buitenland gaat. Sommige verzekeraars zullen in dat geval een hogere premie rekenen voor de woonverzekering, omdat ze ervan uit gaan dat het risico op schade groter is bij verhuur. Er zijn verzekeraars waarbij je ook automatisch verzekerd bent voor particuliere vakantieverhuur.
Als je je woning ongemeubileerd verhuurt kun je als je gaat verhuren de woonverzekering vaak opzeggen en een losse opstalverzekering afsluiten. Bij sommige woonverzekeringen kun je echter ook gewoon de waarde van inboedel op nul zetten, zodat je niet meer premie betaalt dan nodig.
Screening
Hoe screenen jullie de potentiële huurders?
Hoe screenen jullie de potentiële huurders?
Het merendeel van onze appartementen wordt verhuurd aan internationaal opererende bedrijven of expats. Met een aantal bedrijven hebben we nauw contact dus wanneer zij het appartement bij ons huren weten we dat de verhuur goed zit. In deze gevallen betaalt het bedrijf ook de huur en is het bedrijf aansprakelijk voor eventuele schade.
Expats worden door ons onderzocht op betrouwbaarheid. Wij vragen ten alle tijden een kopie van het paspoort, kopie bankpas, werkgeversverklaring en de drie meest recente salarisstroken. Zodra wij dit hebben ontvangen, nemen wij contact op met het bedrijf waar zij werkzaam zijn om te controleren of alle informatie correct is.
Er zijn veel internationale studenten die (tijdelijke) woonruimte in Rotterdam zoeken. Zij krijgen vaak een studiebeurs waarmee ze ook woonruimte kunnen bekostigen. In vrijwel alle gevallen staan de ouders alsnog garant.
Verhuur
Mag ik mijn huurhuis onderverhuren?
Mag ik mijn huurhuis onderverhuren?
De wet zegt dat je jouw huurwoning niet mag onderverhuren, tenzij de verhuurder hier nadrukkelijk toestemming voor geeft. Onderverhuur houdt in dat jij een woning huurt en deze weer doorverhuurt aan een ander.
Naast wat er in de wet staat, is het ook van belang wat er in de huurovereenkomst staat die je hebt ondertekend. Meestal staat in zo’n huurovereenkomst dat onderverhuur zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder niet is toegestaan. Doe je dit toch, dan handel je in strijd met je huurovereenkomst. Er is dan sprake van illegale onderverhuur. De verhuurder kan dan de rechter vragen om het huurcontract te ontbinden met als gevolg dat je je woning uit wordt gezet.
Heb je een sociale huurwoning, dan is het simpelweg verboden om die aan een ander door te verhuren. Dat staat in de reglementen van de woningbouwvereniging, en die regels kun je maar beter naleven. Doe je dat niet, dan loop je het risico om uit je woning gezet te worden. Ook kan er een flinke boete opgelegd worden.